Monday, December 19, 2011

kOmUnikaSi mAnUSia dan ALam

Assalamualaikum semua.. semoga sihat2 hendaknya ya..
hari ni saya nk cerita tentang "komunikasi manusia dan alam". Kenapa manusia dengan alam ye? kenapa bukan manusia dengan katil ke.. almari ke.. simen ke.. kan? kan? hehe..
ok, berbalik kepada tajuk, manusia dan alam sebenarnya saling memerlukan. Itu ayat lazim yang biasa kita dengar. Tetapi bagaimanakah pelaksanaannya? Adakah manusia cuba memahami dan menghormati alam? Sedangkan kita saling memerlukan. Allah SWT juga menjelaskannya dalam Al Quran, bahawa semua yang ada di alam ini memang sudah diciptakan untuk kepentingan manusia.

“Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu” (al baqarah: 29)

“Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon kurma, tanam-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya), dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya (yang bermacam-macam itu) bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan dikeluarkan zakatnya); dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan. (al an’am:141)”

Alam adalah sebuah keajaiban dan penuh misteri. Menyingkap persoalan tentang alam akan memberi impak yang baik untuk diri kita. Alam menunjukkan kekuasaan ALLAH SWT. Maka dengan itu manusia harus bersyukur kepada ALLAH kerana mengurniakan alam kepada kita. Pernah dengar tak orang bercakap dengan tumbuhan? mungkin ada sesetengah orang akan kata "dia ni gila ke cakap dengan pokok?". Hurm.. itulah manusia, hanya tahu bercakap tanpa berfikir.Sedangkan ada je nabi yang bercakap dengan tumbuhan, bahkan dengan haiwan juga. Mereka juga hidup, sama seperti kita. Mereka bernafas, bercakap bahkan juga mendengar serta sentiasa memberi doa terhadap insan yang sentiasa menghargainya. Bagi saya, bercakap dengan tumbuhan adalah satu terapi yang bagus untuk minda. :)





























by: nick-aqielah@miahalieqa :)

1 comment:

Anonymous said...

sungguh indah ciptaan Allah.. :)