Tuesday, December 20, 2011

aUtisM??

Assalamualaikum semua... okay hari ni saya nak mengupas tentang 'autism'. Beberapa hari yang lepas saya ada bercakap dengan salah seorang sahabat saya di facebook mengenai autism. Banyak pendedahan yang beliau cuba terangkan. Agak teruja saya bila bercakap mengenai tajuk ini. Walaupun saya kurang pasti maksud sebenar 'autism' tetapi dengan beberapa kerat ilmu pembacaan yang saya ada saya cuba menjawab soalan yang diajukan mengenai 'phonic and autism'(maklum la saya ni bukan pelajar perubatan) hee... Ape itu autism? sebenarnya saya pon x berapa pasti tentang definisi ini. Tetapi berdasarkan apa yang saya baca dan faham daripada sumber-sumber yang boleh dipercayai, autism merupakan kecacatan perkembangan tegal yang melibatkan fungsi otak yang dianggap sebagai kecacatan neurologi. Biasanya tanda-tanda autism dapat dilihat pada usia 3 bulan dan kebiasaannya ia lebih menjurus kepada kanak-kanak lelaki yang berkulit putih. Autism biasanya memberi masalah dalam pertuturan atau dengan kata lain ia memberi masalah kepada deria. Disebabkan itu, kanak-kanak yang mengalami autism akan mengalami masalah dalam pembelajaran kerana mempunyai kecerdasan yang lebih rendah berbanding dengan kanak-kanak biasa. Soalan kedua, kenapa terjadinya autism? okay, secara ringkasnya autism terjadi disebabkan dari pemakanan ibu semasa mengandung. Selain itu, aktiviti ibu semasa mengandung juga akan memberi kesan kepada anak didalam kandungan. Seterusnya, ia juga berlaku disebabkan faktor penyusuan ibu setelah melahirkan. Oleh itu, bagi mengelakkan berlakunya autism dikalangan kanak-kanak dan bayi yang baru lahir para ibu seharusnya mengambil langkah yang sewajarnya supaya masalah autism ini dapat dikurangkan.
Soalan ketiga, bagaimana pula dengan sistem pendidikan bagi kanak-kanak autism? sistem pembelajaran bagi kanak-kanak autism juga mungkin berlainan dari kanak-kanak biasa. Mungkin kaedah phonic dapat digunakan. Saya kurang pasti tentang sistem ini, tetapi berdasarkan apa yang saya faham sistem ini menggunakan "cartoon and sound" untuk menarik perhatian mereka. Kaedah ini jarang sekali digunakan di Malaysia. Disebabkan kurangnya pendedahan tentang kaedah Phonic ini maka ramai orang di Malaysia tidak tahu tentang kaedah pembelajaran ini (bukan semua, hanya sesetengah). Lebih parah lagi ada sesetengah ibu bapa tidak tahu atau tidak dapat menerima bahawa anak mereka mengalami masalah autism. Seharusnya, mereka lebih memberi dorongan dan perhatian kepada kanak-kanak sebegini agar mereka boleh berdiri diatas kaki sendiri tanpa bergantung pada orang lain. Masyarakat juga harus bersama-sama bertanggungjawab dalam memberi dorongan dan sokongan kepada mereka. Golongan seperti ini seharusnya dira'i bukan dikeji.  Soalan terakhir, adakah golongan autism sama dengan golongan 'sindrom down'?. Untuk soalan ini tidak dapat saya jawab, saya juga kurang pasti.
Apa-apa pun semoga kita semua di rahmati ALLAH SWT dan sentiasa berada di bawah perlindunganNya. Amin...


sekian dari: nick-aqielah@miahalieqa

No comments: