Tuesday, December 6, 2011

DiSemBer...

Assalamualaikum pembaca-pembaca sekalian.. 
kali ini disember menjadi tajuk. Nak tahu kenapa disember?? hehe..
ok, akan ku ceritakan disini. Memandangkan bulan ini adalah bulan disember maka ia agak sesuai juga la sekiranya aku menjadikan ia sebagai tajuk. Bukan itu saja, disember juga adalah bulan kelahiran ibu ku yang amat aku sayangi. Iaitu tanggal 5 disember 1966. Setelah hari berganti hari, masa berganti masa, umur juga berganti umur maka genap sudahlah 46 tahun umur ibuku. Selama 18 tahun ibu menjaga aku, makan minum ku sentiasa dijaga dengan rapi, setiap gerak geri aku, mungkin juga perasaan aku hanya ibu lah yang dapat fahami. Itu lah dia, kelebihan seorang ibu. Ingat lagi aku sewaktu aku masih bergelar kanak-kanak, aku selalu merenget mahu kan itu dan ini. Ibu dan abah selalu mengikut kemahuanku. Dulu aku seorang yang agak manja memandangkan hanya aku lah satu-satunya puteri didalam keluargaku. Setiap masa aku bersama ibu dan abah, orang kata "dibawah ketiak mak je bdk ni" hehe.. tp itu lah hakikatnya, aku memang macam tu. Kini, umurku sudah mencecah 18 tahun, aku sudah menjadi seorang remaja dan aku juga sudah bergelar mahasiswi. Masa aku bersama ibu dan abah juga sudah terhad. Aku terpaksa berjauhan dengan ibu dan abah demi untuk mencari ilmu. Begitu cepat masa berlalu. Hiba rasanya hatiku ketika melihat lambaian ibu dan abah setelah menghantarku ke kampus. Lambaian yang penuh dengan pengharapan, penuh kasih sayang dan penuh dengan kebimbangan. Wahai ibu, wahai abah.. insyaALLAH anakmu ini akan membawa balik segulung ijazah suatu hari nanti. Jangan kau bimbang akan keselamatan anakanda mu disini. Anakanda juga mempunyai satu hajat besar wahai bonda dan ayahanda. Hajat itu adalah anakanda ingin sekali membawa ibu dan abah menjejakkan kaki ke tanah suci bersama dengan anakanda. InsyaALLAH, semoga ALLAH membuka pintu rezeki untuk kita dan mempermudahkan urusan kita dalam menuju ke jalanNya. Sepanjang tahun ini, banyak yang aku belajar sehinggalah disember ini. Aku masih lagi belajar makna kehidupan. Aku cuba untuk mencari pengalaman aku sendiri. Walaupun ia susah tetapi aku akan cuba untuk harunginya. Ingat lagi aku akan pesanan guru ku supaya belajar dari kesilapan dan pengalaman. Itulah yang sedang aku cuba lakukan buat masa sekarang. "Jangan sesekali mengeluh bila diuji" itulah kata-kata yang selalu menjadi perangsang tika aku diuji. Akanku cuba sedaya upaya untuk mengharunginya. Semoga di akhir disember ini aku berjaya menghabiskan kerja ku tanpa keluhan. :) insyaALLAH..

                                                    I LOVE U MUM!
                                                   I LOVE U DAD!

LOVE DECEMBER!
by: nick-aqielah@miahalieqa

No comments: