Sunday, June 24, 2012

Kisah bulatan gembiraku!


" Assalamualaikum adik!" sapa seorang kakak yang baru seminggu ku kenal.

"Owh, akak rupanya.. ingatkan siapa tadi.. akak dari mana?" tanya ku sambil berjabat salam. 

"akak dari cafe td, ternampak adik jalan kat depan tu ha.. tu yang akak tegur.. hehe.. adik sihat? dah makan? hurmm... mcm mane suasana kat sini? ok x? dah boleh terima masakan disini?" tanya kakak bertubi-tubi. Walaupun baru seminggu kami berkenalan tetapi kakak  sungguh mesra melayan pelajar baru seperti aku, terasa segan pula untuk berkata-kata.

Sambil tersenyum aku mula mengatur kata, "owh yeke, alhamdulillah sy sihat je, dah makan td dengan kawan-kawan kat bilik.. hurmm.. suasana kat sini okay, cantik, makanan pon insyaALLAH boleh terima. " walaupun dah seminggu aku tidak berselera menjamah apa-apa makanan di sini kerana rindu dengan masakan ibu ku di rumah. Nasib baik makcik letakkan roti dalam bag aku, boleh juga aku alas perutku sementara aku belajar untuk merasa makanan disini. 

"alhamdulillah, lama-lama nanti boleh sesuaikan diri la tu.. hehe.. owh ye, akak ada benda nak bagitahu ni" dengan wajah yang agak serius tetapi tetap manis bila di pandang. Sungguh sopan kakak ini berbicara.

"nak bagitahu apa kak?" balas aku.

"petang sabtu ni akak ade buat usrah di surau pukul 6 petang, kalau adik rasa nak ikut jom la sekali, akak ade kt situ.. ajak la kawan-kawan sekali.. lepas kita berusrah kita solat maghrib sama-sama kat surau ye? akak x paksa, kalau adik rasa nak join msg akak ye?" jelas kakak kepada ku.

Aku termenung seketika, selepas beberapa saat berfikir akhirnya aku mengeluarkan kata-kata. " emm.. insyaALLAH, jika xde halangan sy pergi ek, nanti apa-apa saya msg akak balik" walaupun hakikatnya aku sudah berjanji dengan pakcik dan makcik ku untuk pulang ke rumah mereka minggu ini. Maklumlah, minggu pertama di sini agak janggal bagi ku.

(minggu hadapannya)

Ketika itu waktu petang, sementara masuk waktu asar aku membuka facebook sambil membiarkan 'chatbox'  terbuka. Tiba-tiba satu 'chat' dari kakak masuk,seperti biasa sapaannya bermula dengan salam dan aku menjawab salam tersebut dengan senyuman, walaupun kakak x nampak tapi aku tetap tersenyum. Sekali lagi kakak mempelawaku mengikuti usrah di surau pada hari dan waktu yang sama dan jawapan aku tetap sama seperti minggu lepas tapi kali ni aku sedikit bersungguh-sungguh untuk mengikutinya. Melihat kesungguhan kakak, hatiku mula lembut untuk mendekati dan mengetahui apa itu usrah sebenarnya. Sebelum ini aku tidak pernah menyertai mana-mana usrah dan tidak pernah kenal apa itu usrah, mungkin disebabkan aku bersekolah di sekolah biasa, bukan sekolah agama. Untuk seketika aku bermonolog dengan diriku sendiri, 'macam mana aku nak sertai usrah sedangkan aku tidak pernah menyertai usrah sebelum ini, nanti apa yang aku kena cakap nanti, kalau disoal apa aku nak jawab'. Hurmm... akhirnya aku putuskan, 'x mengapa kalau x tahu, aku kan boleh belajar, kakak ada untuk tunjuk ajar, aku yakin kakak mesti bantu aku, kalau begitu aku nak ajak kawan-kawan aku la, nanti xde la aku segan sangat'. Kaki ku terus melangkah ke bilik sahabat-sahabatku, tanpa berlengah aku terus menyatakan hasratku dan mereka bersetuju untuk menyertaiku. Alhamdulillah... lega aku..

(hari yang di janjikan)

Terasa ringan kaki ku berjalan menuju ke surau bersama sahabat-sahabatku, setelah sampai di surau kakak dan beberapa orang sahabatnya yang masih belum ku kenali menyambut kedatangan kami dengan penuh mesra. Hatiku berkata, Subhanallah, baiknya mereka.. segan pula aku melihat perbezaan pakaian kami, mereka semua bertudung labuh, memakai baju labuh lengkap berstoking, tapi aku?? hurmmm... tidak mengapalah, suatu hari nanti aku nak jadi mcm kakak-kakak yg ada kat sini..itu azam aku.. insyaALLAH.. semoga aku dibimbing.. Kakak menjadi naqibah kami, kakak mulakan bicaranya dengan salam dan bacaan alfatihah. Kakak mulakan usrah pertama ini dengan definisi usrah, dia tanye aku, tapi aku menggeleng kepala tanda tidak tahu. Seterusnya soalan kedua kakak, "hurmm adik-adik akak yg akak sayangi sekalian, kenapa awak nak join usrah ni? terpaksa atau sukarela? sape nak jawab dulu?" aku membiarkan sahabat-sahabatku menjawab dahulu dan aku adalah org terakhir menjawab soalan tersebut. Dengan ringkas dan rasa berdebar aku menjawab, "sy datang secara sukarela dan sy harapkan drpd usrah ni hidup sy akan terbimbing, supaya ada yang mengingatkan sy sewaktu sy khilaf". Itulah jawapanku.. sangat ringkas dan tiada ulasan.. Aku sangat pemalu bila berhadapan dengan orang yang aku tidak kenali apatah lagi nak bersuara. Aku akan bercakap bila ditanya je.. itulah aku..  Setelah satu jam lebih kami berusrah, azan maghrib mula dilaungkan menandakan telah masuk waktu maghrib. Kami berjemaah disitu. Selesai solat kami pon balik ke hostel, tiba-tiba satu msg masuk, terpampang jelas di skrin handset ku nama kakak. Aku baca msg tersebut " terima kasih adik kerana sudi datang", aku tersenyum membaca msg tersebut. 

Ketika itulah pintu hatiku mula terbuka untuk mengenal tentang islam dan sirah-sirah nabi dengan lebih mendalam. Subhanallah, Allahuakbar, jika bukan kerana keizinanMu, aku masih dalam keadaan gelap dan terumbang ambing dalam mengenal islam yang sebenar, Kau menyelamatkan aku dengan menghantar seorang kakak untuk membimbingku.. Terima kasih ya ALLAH, semoga pintu hatiku akan terbuka luas untuk berubah kearah yang lebih baik dari segi pemakaian, percakapan dan tingkah laku serta perangaiku. Terima kasih juga buat kakak yang tidak pernah lupa untuk membimbingku kejalan ini sehingga sekarang.. Alhamdulillah...

Wallahualam..


nick.aqielah@miahalieqa






2 comments:

Anonymous said...

bagus2 cerita tentang kisah2 hidayah.... xde yg lain dah ni kak lin kn btol x? hahahaha hmm... alhamdhulillah lah dapat gak hidayah... moga2 kilah bimbing junior2 ain plop deh hahahahahahahahahahaha salam........... -zack-

nick-aqielah a.k.a miahalieqa said...

wasalam... alhamdulillah.. kongsi2 cerita je... ni sape ye?